להוציא את הספר שלך במסלול עוקף מו"ל

סופרת שהוציאה לאור את ספרה בכוחות עצמה מכרה אותו בחצי מיליון דולר

מאת שמחה סיגן

ניירי בלוויל, הוציאה לאור את הספר האחרון שלה, לפני כשנה וחצי. אך בניגוד למקובל, היא החליטה להוציא את הספר בכוחות עצמה בלי להזדקק למו"ל מן השורה. במהלך 18 חודשים גרפה כחצי מיליון דולר במכירה ישירה באינטרנט, כשהיא מציעה את הספר במחיר שנע שבין 3-6 דולר. בעבר, הסכום הגבוה ביותר שהצליחה לקבל על מכירת ספריה באמצעות המו"ל שלה, היה 33,000 דולר.

עידן הספרים הדיגיטאליים יצר עבור סופרים רבים הזדמנות של פז, תרתי משמע, להפיק את ספריהם ולשווקם בלי להזדקק למו"ל חיצוני. ואכן הנתונים מראים כי בעוד שבשנת 2006 יצאו לאור 51,237 ספרים במו"לות עצמאית, הרי שבשנת 2010 הגיע מספרם ל 133,036 ספרים, מה שמייצג גידול של 160%. אך בעוד, שמאז ומתמיד הוצאה לאור עצמית הייתה מיוחסת לסופרים חדשים שלא הצליחו למשוך את תשומת ליבם של המו"לים, הרי שעתה הטרנד הבולט הוא שסופרים-כוכבים הפנימו כי העידן הדיגיטאלי מייצג עבורם מקור רווח משמעותי גדול לאין ערוך מהעמלות הלא ממש נדיבות שקיבלו מהמו"לים שלהם.

אך עתה, ממש בחודשים האחרונים, חל המהפך האמיתי שיעניק לסופרים רבים רוח גבית משמעותית שתעודד אותם להוציא לאור את ספריהם באופן עצמאי. פורטל הסחר האלקטרוני הגדול ביותר בעולם, אמזון, מציע לשווק ספרים של סופרים ידועים ופחות ידועים כשהוא מעניק להם עמלה של 70 אחוז מהכנסות אותם הספרים. זאת לעומת העמלות המקובלות בבתי ההוצאה לאור, אשר במקרה הטוב הקיצוני, מקבל סופר שספרו מופק ומשווק על ידי חברה להוצאה לאור, 25 אחוז עמלה, כאשר רובם מקבלים בממוצע 12 אחוז עמלה, ובדרך כלל רק מהעותק ה 1,000 ומעלה. תופעה זו המראה סימנים של טרנד גורף, יוצרת שינוי מהותי בענף הספרים, שכולו לתועלת הסופרים ושל הגורמים המהווים עבורם פלטפורמה דיגיטאלית.

הסופרת דרסי צ'אן הוציאה את ספרה האחרון במהדורה דיגיטאלית באופן עצמאי מה שהציב אותו במקום חמישי ברשימת רבי המכר הדיגיטאליים של העיתון וול סטריט ז'ורנאל, בשבוע השלישי של אוקטובר האחרון. כדי להגדיל את המכירות החליטה הסופרת להציע את ספרה במחיר של 99 סנט, מה שייצר מכירות של מאות אלפי עותקים. קודם לכן כיתתה את רגליה בין הוצאות לאור שונות שדחו אותה על הסף וגרמו לה לתסכול רב. הסופרת צ'אן אמרה בראיון כי התמחור הנמוך נועד למקם אותה כמותג ספרותי חדש וידוע, אך 'על הדרך' גם יצר עבור הכנסה של מאות אלפי דולרים.

אך כמובן שלא כל הסופרים, ובמיוחד אלה שאינם ידועים, וספריהם לא עונים לטעמם של רבים, מצליחים להגיע להישגי מכירות כאלה. אריק קז'ארלנד, הוציא לאור ספר חדש לפני כשנה, וקיבל עבורו כ 10,000 דולר בלבד.

פיליפ רוט, הסופר המפורסם החל גם הוא לעקוף את המו"ל שלו והוא מוכר כיום את הגרסאות הדיגיטליות של ספריו באמצעות אמזון. גם סופרים ידועים ויורשיהם כמו אורהאן פאמוק, מרטין אמיס, וג'ון אפדייק, משתמשים עתה בשירותי אמזון המשווק את הגרסאות הדיגיטאליות ישר למחשבי הטבלה של הקוראים.

טרנד חדש זה, אשר נראה כי הוא רק ילך ויתרחב, יעשה מהפיכה של ממש בתחום ההוצאה לאור. חשוב לזכור כי טרנד זה כמו טרנדים רבים אחרים נוצר רק תודות לפיתוח טכנולוגי, של דיו אלקטרונית ייחודית, ה Eink שאפשרה לאמזון להשיק לפני כחמש שנים את מחשב הטבלה 'קינדל', שהפך ללהיט כבר בשבוע הראשון להצגתו בפני ציבור הצרכנים. ההצלחה הגדולה של הקינדל, וכמובן של מחשבי הטבלה הממותגים כמו ה iPADו ה NOOK של רשת הספרים בארנס אנד נובל, היא תוצאה של דיו אלקטרונית זו, המעמידה לרשות המשתמשים מסכים עם רזולוציה של הדפסה על גבי נייר לבן, מה שהופך את הקריאה לנעימה וקלה, כולל נראות חדה וצבעונית של צילומים וקטעי ווידיאו. ההצלחה של הקינדל, היא גם תוצאה של הכנת תשתית על ידי אמזון שבמשך שלוש שנים שקדמו להשקתו, ביצעה סריקה של מאות אלפי כותרים המיועדים להורדה למחשבי טבלה. כאשר יצא הקינדל לשוק היה ברור כי הוא מייצג פריצת דרך בענף הספרים, אך איש לא שיער כי קצב חדירת מחשבי הטבלה תהיה כה מהירה, ותיצור מצב חדש לשורה של ענפים, כמו הדפוס, חנויות הספרים הפיסיות, ועתה גם תחום ההוצאה לאור. הביטוי המשמעותי ביותר למצב החדש, הוא בעובדה כי כיום, למעלה מ 60 אחוז מכל הספרים הנמכרים על ידי אמזון, הם בפורמט דיגיטלי, וניתן להוריד אותם כמעט לכל מחשב טבלה.

במקביל, כמו בכל תחום חדש, גם ההוצאה לאור העצמית, מניעה יזמים המתמחים בחיבור הנכון בין הסופרים לבין אמזון. סוכן העל, אנדריו ווילי, השיק בימים אלה 20 כותרים דיגיטאליים של סופרים כוכבים, וביניהם גם הספר 'תלונתו של פורטנוי' של פיליפ רוט, ספרו של סלמן רושדי 'ילדי חצות' וכן גם ספרים של כוכבים שנפטרו כמו ג'ון אפדייק, סול בלו ואחרים. יתרונו של הסוכן ווילי הוא בקשריו וביכולת המיקוח שלו המעמידה לרשות הסופרים עמלות שמנות, או בשפה יותר מעשית, הוא מצליח לצמצם עד למינימום את ההכנסות של קמעונאי ספרים אונליין כדי שהסופרים ייהנו הן מהתהילה והן מההכנסה הנאה.

גם בעבר היו כמובן סופרים שהוציאו לאור את ספריהם באופן עצמאי, אך היה זה מהלך שהוא תולדה של ייאוש, של כיתות רגליים ממו"ל למו"ל, וצבירה מרשימה של תשובות שליליות. אך כיום, מדווחים כלי תקשורת רבים כי גדל מספר הסופרים המתחילים המוכרים את ספריהם אונליין, בפורמט דיגיטאלי, ונהנים מהכנסה סבירה, כאשר המחיר הנפוץ לספר בהוצאה עצמית הוא 0.99 דולר. כלי התקשורת יודעים לספר על סופרים כוכבים שדחו הצעות של מו"לים למקדמות על ספריהם בגובה של מאות אלפי דולרים, והצליחו באמצעות הוצאה לאור עצמית להגיע להכנסות של 1.5 מיליון דולר.

על עוצמת התופעה התריע לפני מספר שבועות השבועון ביזנס וויק במאמר שכותרתו "מו"לים, מה אתם עושים כשאמזון אוכל את ארוחת הצהריים שלכם?". ואכן, אין זו מופע שגרתי שחנות ספרים קמעונית אונליין (במקרה זה הגדולה בעולם) נכנסת לתחום ההוצאה לאור. בעוד שעד כה היחסים בין אמזון למו"לים הוגדרו כמצוינים, עתה השתנה המצב מן הקצה אל הקצה. ואכן השבוע כאשר פרסם היומון יו.אס.איי.טודיי את רשימת הספרים רבי המכר בארה"ב, התנוסס לו במקום העשרים הספר THE ABBEY של כריס קולבר שיצא לאור ביחידה למו"לות עצמית של אמזון.

אך בדיוק לפני שנה, הקדימה חנות ספרים אחרת את אמזון, חנות זו היא הרשת הקמעונאית לספרים הגדולה בעולם הידועה בשם בארנס אנד נובל. באוקטובר 2010 השיקה הרשת את הפורטל PubIt המעמידה לרשות סופרים עצמאיים פלטפורמה להוצאה לאור של ספרים דיגיטאליים שניתן להוריד אל מחשב הטבלה המצליח NOOK של בארנס אנד נובל. הפורטל הבטיח לסופרים כי בין 24-72 שעות לאחר העלאת הספר בפורטל PubIt, הוא יוצג למכירה במחיר שינוע לפי אופי וטיב הספר בין 2.99-9.99 דולר.

ניתן לומר במידה רבה של וודאות כי טרנד זה יחדור גם לישראל, שבה יוצאים מידי שנה כ 6,000 כותרים, שרובם הגדול אינו מכסה את הוצאות הפקתו. ככל שתתרחב חדירת מחשבי הטבלה, כך נוכל להיחשף כבר די בקרוב לספרים, שחלקם בוודאי יהיו גם טובים, שיגיע למחשבי הטבלה שלנו, במחירים זולים במיוחד. השאלה המרחפת מעל ענף הספרים בישראל, היא האם ההוצאות לאור יחברו לרשתות הגדולות כמו צומת ספרים וסטימצקי, או שהרשתות יעשו את התפנית ויעמידו את הפלטפורמה הדיגיטאלית שלהם לסופרים חדשים כוותיקים.

 



powered by: mipotech